Pages

Monday, February 22, 2010

Renung2kan dan selamat beramal

Hi...

Baru je balik dari hometownku yg terchenta, owh Alor Star maju 2010, tapi same je, takde la maju2 pun. Aku mls nengok gambor2 bebudak2 ni, hampeh tol, mentang2 aku balik, tangkap gambor bebanyak, tak ingat dunia. Jeles! Huh!

Sebenarnya mood Mr. Happy dah abis, bukan la dah tak suke, suke lagi cuma dah penat citer pasal die. Sebenarnya ari ni aku nk citer pasal benda2 ilmiah cket. Maulidur Rasul dah tak lama, jadi waktu2 camni patutnya buat kita, aku la especially, untuk ingat balik nabi junjungan kita, Nabi Muhammad s.a.w~

Balik umah, cam besa la, tv tu la peneman setia aku. Aku ni bkn la jenis orang yang suka sgt dengar ceramah agama..hehe...besa la kn. Tapi kalo penceramah best, best la. Tapi aritu aku tgk Halaqah, citer pasal Solat Dari Hati. Ha....memang tajuk yang sangat2 la sesuai utk orang2 macam aku ni.

Antara yang dibincangkan ialah, kita ni sebagai manusia, berapa ramai yang overhaul solat? Jujur jawapan aku, aku tak. Solat pakai ilmu belajar time sekolah rendah dulu. Ye, aku termasuk dalam orang yg macam ni dan aku tau ramai orang yang macam ni. Patut la perangai still mcm hantu walaupun solat.

Alim ulama kata, kalo nak bersembang dengan Allah, solat. Kita paling rapat dengan Yang Maha Agung waktu kita sujud. Sujud siapa yang sempurna? Sujud aku? Sujud korang? Jawapan aku, sedangkan dalam sujud pun boleh teringat benda2 dunia, macam mana nak bersembang dengan Allah?

Susah. Memang susah untuk dapat solat yang betul2 diterima. Tapi takde yang mustahil. Selagi ilmu dicari untuk memperbaiki diri, semua tu boleh dilakukan. Bayangkan orang yang akan kena hukum gantung. Dia akan dibagi peluang untuk solat subuh terakhir pagi tu. Aku tak rasa dalam solat dia yang terakhir ada unsur2 duniawi dalam diri dia. Satu2nya yang ada dalam hati, fikiran dan minda dia waktu tu ialah Allah s.w.t. 

Kita pulak yang tak kena hukum gantung takkan nak kena tunggu hukum gantung baru boleh mcm tu? Kita solat sebagai tanda taat seorang hamba akan tuhannya. Solat pun dibuat main2, buat sekadar terpaksa, takut orang mengata tapi tak takut dengan tuhan?? Ya Allah, ampunkanlah hambaMu ini dan ampunkanlah seluruh umat2 saudaraku. 

Siapa dapat jamin kita akan solat subuh pagi esok? Aku tak. Jadi ingatla wahai sekalian manusia, aku bukan nak mengajar, tunjuk baik, sekadar berkongsi ilmu, pendapat yang aku rasa mendatangkan manfaat pada semua. Semoga kita menjadi umat yang diterima solatnya. 

Tetiba terasa rindu aku pada Rasulullah s.a.w. Dulu time sekolah2 selalu la kena menyanyi nasyid lagu Rasulullah. Hehe. Pelik kan macam mana terasa dekatnya Rasulullah s.a.w dengan umat dia yang tak pernah langsung menatap atau meet in person. Terasa kasihnya seorang nabi kepada umatnya sedangkan waktu saat kematiannya, bnda yang paling dirisaukan ialah umatnya. 

Ya Allah, betapa beruntungnya aku dilahirkan sebagai umat Nabi Muhammad s.a.w yang terulung. Kau berikanlah rahmatMu dan kemuliaanMu yang tertinggi untuk rasul junjungan, kekasihMu Ya Allah. Semoga kami umat2 Rasulullah s.a.w akan bertemu denganNya di akhirat kelak. Amin Ya Rabbal Alamin.